Konstnärer borde delta i samhällets utveckling mycket mer än vad som sker, sa min far någon gång på 1970-talet och jag instämmer än idag. Konsten och konstnärers delaktighet kan ge fler och oväntade dimensioner till fysiska miljöer och till människors känsla för platser och varandra tror jag.
I pilotprojektet Ekomuseum Art Space provar vi nu att ge en industrihistorisk miljö en ny dimension genom att bredda berättelsen med hjälp av en konstnär och hennes konstverk.
Idag hälsade jag på i Strömsholms kanals verkstad i Hallstahammar där konstnären Aida Chehrehgosha, med hjälp av Martin och Christian, just nu arbetar för fullt. Aidas verk kommer att återknyta till barndomen och uppväxten i Hallstahammar och materialet hon använder är överblivet timmer från renoverade slussportar, hon återanvänder alltså industrihistoriskt material för att gestalta sin egen berättelse. Historia möter samtid.
Aida, som är född i Iran, växt upp i Hallstahammar och som idag bor i Stockholm berättade att det har varit spännande att via det här projektet återvända till Hallstahammar, att det har varit lite av en uppgörelse med barndomen och allt vad det innebar men också överraskande intressant att upptäcka nya miljöer och möta nya människor på platsen.
För ekomuseet del är det här konstprojektet nytt, spännande och viktigt. Förhoppningen är att under kommande år möjliggöra för fler konstnärer på fler av ekomuseets besöksmål. Att ta in samtidskonsten i historiska miljöer ökar verkligen platsens attraktion. Jag tror att min far skulle gillat det nu inledda pilotprojektet Ekomuseum Art Space och tänk vad kul det hade varit att visa honom…
Ekomuseum Art Space har möjliggjorts genom Konstfrämjandet i Västmanland och Strömsholms kanal AB och medel har getts via Region Västmanland kulturella och kreativa näringar och Västmanlands läns bildningsförbund.
Läs mer på: www.vastmanland.konstframjandet.se