Lienshytte masugn

Ståtlig masugn ombyggd 1894 och i drift till 1959. Kulturskyddad slagghög intill.

 

Lienshyttans masugn vid Riddarhyttan har gamla anor. I början av 1600-talet erhöll Tomas Hammarsmed rättighet att anlägga en hytta och en hammarsmedja. Här låg även en mjöl- och sågkvarn.

 

På 1840-talet blev järnmalmerna i Riddarhyttan mycket attraktiva och en ny masugn anlades. Den byggdes i den trånga ravinen nedanför dammen vid sjön Lien. År 1894 genomfördes en omfattande ombyggnad genom firman Qvist & Gjers. Masugnen fick en imponerande pipa, som var hela 26 m hög. Lienshyttan var i drift ända till år 1959 och eldades ända fram till nedblåsningen med träkol.

 

Efter restaureringen kan anläggningen besökas och man kan ta sig upp på masugnskransen. Imponerande är även den stora slagghögen, som är en av de få bevarade i Bergslagen.

 

Till platsen fanns ett sinnrikt system av linbanor och järnvägar. År 1877 påbörjade Riddarhytte AB byggnationen av den smalspåriga Uttersberg-Riddarhyttans Järnväg (URJ), vilken var en förlängning av Köping-Uttersbergs Järnväg (KUJ). Nära hyttan ligger det bevarade Lokstallet 1093 med sitt vattentorn.

 

Byggnaden såldes till en privatperson på 1990-talet och har under åren restaurerats med varsam hand. Högst upp i tornet finns även ett museum över lokstallets historia.