ENJ & Järnvägen:
Kärrgruvan – Norberg – Ängelsberg

Banan öppnades 1853 och trafikeras sommartid med rälsbuss.

 

Den här järnvägen var först i Sverige med lokomotiv som drog en betalande last. Den öppnades 1853 och var då en smalspårig ”trefotabana”. Snart byggdes banan bredare, med mindre branta backar och uträtade kurvor, men den gamla banvallen kan fortfarande ses i terrängen.

 

Förstlingen, det första ånglok som byggts i Sverige, var arbetslok då bana byggdes och drog också malmlastade vagnar då banan provades.

 

Länge rullade malmlastade tåg från gruvorna i Norberg till järnverk runt om i Sverige och Europa. Persontrafiken upphörde 1962, men på 1970-talet transporterades flytande glödhett järn i gigantiska ”termosar” från masugnen i Kärrgruvan till stålverket i Surahammar. Den lasten fick inte bli ståendes på banan.

 

Engelsberg Norbergs Järnvägshistoriska Förening trafikerar sommartid banan med rälsbussar. Men för järnvägsentusiasterna i ENJ är ånglok framtiden.

 

Tidtabell: www.enj.se

 

Här laddar du elbilen >

 

 

 

Fagersta turism >

www.visitnorberg.se >

 

Små bilder 1-3: Fredrik Findahl