Lokmuseet
Tåg- och järnvägshistoria. Ångloket OFWJ nr.8 tillverkat 1876 finns här. Öppet sommartid eller för bokningar.
I Sverige rådde vid 1800-talets mitt brist på kapital och erfarenhet av större industri- och järnvägsprojekt. Därför blev huvudintressenterna till flera av järnvägarna i Bergslagen, liksom till Grängesbergs gruvor, engelsmän.
Lokmuseet i Grängesberg är ett arbetslivsmuseum. Det drivs av en ideell museiförening vars syfte är att bevara och visa järnvägsmateriel från de olika TGOJ-banorna i dess rätta miljö.
Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar (TGOJ) bildades 1896 som ett gemensamt trafikbolag för Frövi-Ludvika Järnväg (FLJ), Köping-Hults Järnväg (KHJ) och Oxelösund-Flen Westmanlands Järnväg (OFWJ). År 1898 såldes bandelen Frövi-Örebro på KHJ och ett nytt bolag Örebro-Köpings Järnväg (ÖKJ) bildades. Äldst var Köping-Hults Järnväg som invigde linjen Örebro och Ervalla redan 1856.
Den norra järnvägen “Swedish Central Railway” det vill säga Frövi-Ludvika Järnväg öppnades för trafik år 1873. OFWJ, som öppnades 1878 utgjorde länken mellan Bergslagen och Östersjön.
Lokmuseet ligger på malmbangården med ställverk och lokstallar vilka byggdes 1929-30. Samlingarna omfattar ett stort antal fordon av varierande ålder, däribland sex ånglok. Det äldsta TGOJ-loket från 1917 representerar den första trecylindriga ånglokstypen i Sverige och användes i reguljär trafik fram till 1950-talet.
Turbinlok nr 71 litt M3t, byggt 1930, är det enda körbara turbinloket i världen. Totalt har ca 30 turbinlok byggts. I Sverige byggdes mellan 1917 och 1936 sex av dessa lok, varav tre levererades till TGOJ. De tre loken användes i reguljär trafik fram till 1953.