Strömsholms kanal

År 1746 red den unge Johan Ulfström från Grangärde i Dalarna till Stockholm. Medan han red vägen längs Kolbäcksåns dalgång ned mot Mälaren kunde han inte låta bli att fundera på de många vattendrag och sjöar som fanns här. Då hans far drev kvarnen Ulfva utanför Uppsala, så förstod han ganska mycket om vattenbyggnadsteknik. Han var också anställd på Bergskollegium, så han begrep sig även på bergsbruket. Tänk om man istället skulle bygga en kanal den här sträckningen?
 
Bergslagen var ju ett område där tusentals hästforor drog tunga laster varje år med järn från något av alla järnbruk i trakten, för att säljas ut över världen. Omlastningen brukade ske vid Mälaren. Kanalen skulle kunna grävas förbi åns forsar och man skulle kunna anlägga slussar för att förlänga de båttransporter som redan förekom över de stora sjöarna längre upp i systemet. Detta för att underlätta transporterna av järn från gruvorna och bruken i Bergslagen.
 
Johan Ulfström funderade och började skissa på förslaget och när han var klar och såg sin vision ordentligt framför sig, skrev han ett brev till Bergskollegium och förklarade sin idé.
Tio år efter att Johan Ulfström skickat brevet, fick han i uppdrag att göra en plan över den tilltänkta farleden. Spaden sattes i jorden 1777 och arbetet beräknades ta sex år – men det tog betydligt längre tid, inte förrän 1795 invigdes kanalen. Förseningen berodde mest på att det var svårt att hitta finansiärer.
 
Även om kanalen inte var klar förrän 1795 så fick kung Gustav III inspektera och inviga den redan 1787, då var 16 slussar klara av de slutligen 26 stycken. Han fick åka en öppen slup från Smedjebacken på sjön Barken ner till Hallstahammar. Här och där stannade han och bjöds in på fester som de olika herrgårdarna vid kanalen arrangerade dagen till ära.
Han döpte samtidigt slussarna efter kungar, drottningar och andra prominenta personer. Den första slussen, slussen i Semla, gav han sitt eget kunganamn Gustav III. Han skänkte också 13 000 riksdaler ur sin handkassa och såg till att statskassan hjälpte till med 27 000. Pengar som var välbehövliga för att de skulle lyckas slutföra projektet.
Kungen var stolt och mycket nöjd över Johan Ulfströms arbete med att leda kanalbygget och på Strömsholms slott dubbade han Johan till riddare av Vasaorden.
 
Mellan åren 1842-1860 byggdes slussarna om, en del slussar fick nya ställen och man grävde också om där det behövdes.
 
Segeljakterna, så kallade smedjebackare, gjorde åtta, nio resor om året med en last på 60-70 ton per resa. Många av båtarna byggdes i trakten på något av de femtontal varv, som fanns utmed kanalen. Efter ombyggnaden 1860 gjorde ångbåtarna sitt intåg. Dessa kunde dra flera pråmar på släp.
 
I drygt hundra år var kanalen den huvudsakliga transportleden i Bergslagen. Men i
början av 1900-talet fick den konkurrens av järnvägen som byggts längs kanalens
sträckning. På 1940-talet var glansdagarna helt över. Den sista godstransporten gick 1948.
Kommunerna som låg i närheten av kanalen ryckte då ut och bekostade en renovering.
Om inte järnbruken längre hade nytta av den så skulle den kunna vara lönsam ändå – för turismen. 1992 förklarades Strömsholms kanal för byggnadsminne.

 

www.stromsholmskanal.se >

www.barkensangbatar.se >

 

FAKTA
En 10 mil lång kanal med 26 slussar från Borgåsund vid Mälaren till Smedjebacken i Dalarna. Av dessa är ungefär en mil grävd kanal. Slussarnas antal är 26.
 
Strömsholms kanal följer Kolbäcksåns vattensystem ner till Borgåsund och drivs idag av Kanalbolaget med kommunerna Hallstahammar, Surahammar, Fagersta och Smedjebacken som ägare.
Kanalen byggdes åren 1772-1795 för att underlätta transporterna av främst stångjärn från Bergslagen till Mälaren och utskeppningshamnen i Stockholm.
Ursprungligen planerades utbyggnader av kanalen, till Ludvika och Grangärde samt till Norberg, i båda fallen med förhoppningar om förlängning till Dalälven och Siljan. På dessa sträckningar byggdes i stället ett par av de tidigaste järnvägarna i Sverige.
 
Vid sidan av Göta kanal har Strömsholms kanal varit Sveriges viktigaste vattentransportled. I de sammanlagt 26 slussarna lyfts – eller sänks – båtarna 100 meter under den tio mil långa sträckan. Vid Hallstahammar är nivåskillnaden stor och mäter totalt 50 meter.
Ulfström invaldes 1784 som ledamot nummer 228 av Kungliga Vetenskapsakademien.
Cykelleder, vandringsleder. För fritidsbåtar öppnas kanalen för slussning sommartid.