Har ni varit i Berlin?

Om inte – åk dit! Stan sjuder, där finns nog allt. Och nu måste jag bara ge er ett hett tips. Innan ni åker, boka en visning på Sammlung Boros (www.sammlung-boros.de) i god tid för det krävs, annars kommer ni aldrig in. Det är en supermodern konstsamling inrymd i en betonggrå högbunker från 1942! Den byggdes i rekordfart efter bombningarna 1940. Trots detta hann man med att garnera bunkern runt taket, en klassisk bård (ordet fris passar inte, men ni förstår), därför att en bunker skulle vara ståtlig trots pågående krig. Det var Hitlers älsklingsarkitekt Albert Speer, som planerade för bygget av Germania (Tysklands nya huvudstad, som gudskelov aldrig blev av) som hade ett finger med i all byggnadsverksamhet den tiden. Bunkern byggdes för ca 1 200 personer för anställda vid Friedrichstrasse Bahnhof och för folk som fastnat på stationen. Här inne trängdes som mest 4 000 människor i krigets slutskede. Efter kriget kom bunkern att ligga i Östberlin och användes som depå för exotiska frukter: bananer!! Det delades ut bananer till jul i Östtyskland. ”Bananbunkern” hette den då. Efter murens fall 1989 blev bunkern ett centrum för technomusik, Europas hårdaste technoklubb sägs det. Idag är bunkern privatägd (!!), ombyggd inuti för att hysa en privat mycket exklusiv och modern konstsamling.  Högst upp har ägaren byggt sig en exklusiv inglasad takvåning som bostad, här bor familjen! Att besöka bunkern är en stor upplevelse. Att bara vara där och känna in de tunga metertjocka betongväggarna, som skulle skydda mjuka kroppar.….och nu skyddar en supermodern konstsamling. Lite svindel får man allt. Här nedan kommer några bilder, såna jag tagit själv och sen från vykort jag köpte. Och när ni ändå snurrar runt i det historiska Berlin, så missa för all del inte det intressanta DDR-museet vid flodkajen (det är Spree som rinner genom Berlin) mittemot Historiska museet (Karl Liebknechtstrasse). Det är ett ”hands-on” museum, ni får ta på precis allt och även prova känslan av att sitta i en Trabant eller kanske en gammal Volvo som tillhört östtyska höga potentater (jo, de körde Volvo!).  Här i DDR-museet kan man fundera över hur livet tedde sig på andra sidan muren och Järnridån.

Men nu: Häng med på en tur in i högbunkern!!

Sammlung Boros i Berlin. Foto ChLSammlung Boros Berlin, entré. Foto ChL.Sammlung Boros Berlin, på väg in i bunkern. Foto ChL.Sammlung Boros Berlin, receptionen. Foto ChL.Sammlung Boros Berlin, utställning. Vykort.Sammlung Boros Berlin, utställning. Vykort.